skip to Main Content

Positief denken

Positief denken

Code Geel en Endometriose Stichting!
Iedere maand plaatsen wij een blog van een van de dames van Code Geel.
Wie zijn Code Geel? 9 jonge vrouwen die bloggen over hun leven. Wat hun verbindt is endometriose.
www.codegeel.com


De afgelopen tien jaar heb ik veel meegemaakt op endometriose gebied. Ik mag mij terecht een ervaringsdeskundige noemen. Door de jaren heen heb ik veel geleerd door te vallen en weer op te staan. Operaties, ziekenhuisbezoeken en veel soorten medicatie zijn niet nieuw voor mij. Elke periode een andere fase in. Verdriet om de pijn die ik heb (gehad), boosheid om de dingen die ik niet heb gekund, maar ook liefde vanwege de verbinding die ik heb gevonden door deze ziekte. Mijn lieve vriendinnen waarbij ik altijd mag ‘klagen’, mijn verhaal kwijt kan maar waar ik ook mee kan lachen. Ik heb in diepe dalen gezeten, soms niet meer wetend hoe verder. De zwarte dagen met de gedachte dat het nooit meer beter gaat worden en de angst dat de pijn nooit meer minder wordt.

Wat mijn grootste les is geweest de afgelopen jaren, is positief denken. Ik weet dat het makkelijker gezegd is als gedaan. En het is ook niet zo dat als je besluit positief te gaan denken dit gelijk lukt. In sommige situaties is positief denken ook heel lastig. Maar je kan jezelf hierin trainen.
Hoe je je voelt wordt beïnvloed door je gedachten. Als je vaak denkt: ik voel angst, dan ga je angst voelen. Als je denkt aan de liefde van mensen om je heen, voel je je blij. Zo kun je zelf je gedachten sturen. Wees je dus bewust van je gedachten. Op sommige momenten is het erg natuurlijk om in negatieve gedachten te vervallen. Maar zolang je jezelf hier bewust van bent heb je hier invloed op. Blijf niet te lang hangen in de negativiteit.

Zoek het niet bij andere om je heen maar bij jezelf. Alleen jij bent hier verantwoordelijk voor. Je hebt zelf de hoofdrol.

Probeer te relativeren. Natuurlijk kom je in situaties waarbij relativeren moeilijk is, maar je kan vast komen te zitten in patronen waardoor relativeren altijd moeilijk is. Let hierop want niet alles is niet meer te overzien.

Je kunt een negatieve spiraal doorbreken door op je ademhaling te focussen. Blijf bewust ademhalen totdat je hoofd stil wordt. Dwaal je af? Breng je aandacht zodra je dit beseft dan weer rustig naar je ademhaling.
Je zult merken dat als je positief denkt je je ook positiever gaat voelen. Als je je positiever voelt je ook meer positiviteit uitstraalt en je dus ook meer energie van andere mensen terug krijgt.
Straf jezelf niet af als je toch negatief denkt. Je kunt niet altijd positief zijn. Wees hierin lief voor jezelf want dan voel je je ook sneller weer beter. Laat het soms even toe maar hou in gedachten dat je het zelf moet om gaan buigen. Stel er grenzen in.
Probeer in goed en slecht denken los te laten. Elke situatie heeft meerdere kanten en kan meerdere gevoelens opwekken. Zelf heb ik vaak de neiging om erg zwart/wit te denken maar uiteindelijk is er altijd een middenweg. Als vandaag iets zwart is kan het morgen al iets minder zwart zijn.
Bij mij begint het in de ochtend. Vaak wordt ik moe en niet zo lekker in mijn vel wakker. Toch probeer ik in bed al te bedenken wat voor goede dingen deze dag mij gaat brengen. Niet te denken aan morgen of volgende week maar vooral bij deze dag. Het kunnen kleine dingen zijn, maar elke dag gebeurt iets wat goed is.
Hou energie over voor jezelf. Maak tijd voor jezelf, zorg niet altijd voor anderen. Je hebt zelf ook zorg nodig. Je kunt niet al je positiviteit aan andere geven. Zorg goed voor jezelf en neem hier de tijd voor.
Wees realistisch. Door de endometriose heb je altijd goede en slechte dagen. Los van endometriose hebben alle mensen dit, het kan niet altijd een piek zijn. Er zijn ook dalen die erg diep kunnen zijn. Maar onthoudt wel, er komt altijd weer een goede periode aan, hoe diep je dalen ook zijn.

Back To Top