skip to Main Content

Het maken van de NRC-Charity Award: de menstruatiecampagne

En dan krijg je te horen dat je deel mag nemen aan de NRC Charity Awards.
Wij, Roxanne Enkelaar en Donja van der Stelt, krijgen de kans om voor de Endometriose Stichting een spread in het NRC te maken. Ik weet niet wie harder gejuicht hebben; de stichting of wij zelf. In ieder geval was er voor dat juichen weinig tijd, want we moesten aan het werk. Op maandag 9 april ontmoetten wij Coby op de Willem de Kooning Academie. Na haar de oren van het hoofd te hebben gevraagd, kwamen we met zijn drieën al snel tot de conclusie dat de boodschap van de advertentie moest gaan over het feit dat er te weinig aandacht is voor menstruatieklachten, en een heleboel meisjes en vrouwen daardoor met onnodige problemen blijven rondlopen.

Het hoort erbij
Met die boodschap in gedachten zijn we aan de slag gegaan. Ons eerste inzicht was dat menstruatieklachten vaak worden afgedaan met het zinnetje: “Het hoort erbij”, en daar konden we wel wat mee. Dat zinnetje bracht ons het idee om de boodschap heel cynisch te formuleren, wat we dan ook hebben gedaan. Een paar verscheurde kladblokken verder kwamen we tot de conclusie dat menstruatieklachten gewoon “Kut voor je” zijn, en zo ook onze boodschap. “Kut voor je”, vetgedrukt in het NRC. Zowel de stichting als wij als de docenten vonden het helemaal mooi. Het beeld erbij bestond uit een woeste, monsterlijke baarmoeder die aangevallen werd door tamponsoldaatjes, en samen met de tekst werd de boodschap op een (zeer) bloederige, maar humoristische en cynische manier gebracht. Precies waar we naar op zoek waren, en iedereen was tevreden.

Reclamebureau Havas Lemz vond het echter nodig om roet in het eten te gooien, door de vraag “Voor wie is het dan kut?” te stellen. Een existentiële crisis verder moesten we dan toch, met enige moeite, toegeven dat ze gelijk hadden, en concludeerden wij dat de boodschap die we wilden vertellen niet helemaal goed naar voren kwam uit de advertentie. Het beeld was aangrijpend en opvallend, maar daar bleef het ook bij.

Opnieuw gingen wij aan het brainstormen, onze oren nog nafluitend van onze docenten die keer op keer het zinnetje “Wat wil je vertellen? Dan moet je dat vertellen!” in onze oren toeterden. Echter hielp het duidelijk wel, aangezien Roxanne uiteindelijk om drie uur ’s nachts met hét idee kwam, waarvan we toen overigens nog niet wisten dat dat ook hét idee zou zijn. Met pijn en moeite zochten wij namelijk verder naar steeds diepere inzichten. Wetenschappelijke artikelen werden doorgelezen, we doken de geschiedenisboeken nog maar eens in… we hebben zelfs berekend dat de hoeveelheid bloed die alle vrouwen in Nederland samen per jaar verliezen evenveel is als de inhoud van drie 50 meter zwembaden.

Meer ideeën hadden we niet. Alles was uitgeplozen en tot op de bodem onderzocht, meer zat er niet in. Bij de eerstvolgende reviewsessie lagen al onze ideeën voor onze docenten uitgestald op de vloer. Vol trots lieten we onze scherpe en diepe inzichten zien, maar die trokken niet hun aandacht. Ze vonden “die ene simpele” leuk, waar Roxanne om drie uur ’s nachts nog mee was gekomen.

De boodschap was duidelijk en helder
Nadat we beter naar “die ene simpele” keken, werd ons duidelijk dat juist dat simpele element precies was waar we naar opzoek waren. De boodschap was zo duidelijk en helder dat er eigenlijk geeneens tekst nodig was. Het enige probleem was dat we de foto toen nog moesten maken, en daar hadden we zo’n 90 figuranten voor nodig, die allemaal akkoord moesten gaan met het feit dat ze met hun gezicht in het NRC kwamen! Vol goede moed begonnen we met het verzamelen van familie, vrienden, kennissen… maar niemand kon. De dag waarop de foto gemaakt zou worden brak aan, en dus zijn we maar gewoon op goed geluk op straat mensen, plus hun handtekeningen, gaan verzamelen die in de foto wilden… en dat lukte! Na die dag en nog een week photoshopwerk, was de advertentie dan toch eindelijk af. Hoera! 

Tussen 16 juli en 10 augustus wordt de advertentie gepubliceerd in zowel het NRC Next als het NRC Handelsblad, dus houd de krant goed in de gaten! Daarbij is het mogelijk om op de advertentie te stemmen; de favoriet krijgt een publieksprijs, en die willen we natuurlijk heel graag winnen! Zowel wijzelf als de stichting zijn enorm trots op het resultaat, en zijn benieuwd naar jullie reacties. Het was een ervaring om nooit te vergeten, en wij willen de Endometriose Stichting bedanken voor de prettige, leerzame en vooral ook hele gezellige samenwerking.

Door Donja van der Stelt

(Wij zullen de advertentie uiteraard ook gaan delen, hier op de website en in onze social media)

Back To Top