fb  tw  yt  rss

Histamine en endometriose

Aubree Deimler, de schrijfster van het blog Peacewithendo.com schreef eind maart een interessant artikel over verbanden tussen endometriose en histamine.
Ze schrijft dat ze naar aanleiding van een passage in het boek van dr. Andrew Cook, Stop Endometriosis and Pelvic Pain, zich is gaan verdiepen in histamine. In de passage uit het boek wordt gemeld dat endometriumcellen inflammatoire stoffen loslaten, waaronder histamine. Deimler probeert in haar blogtekst haar lezers te informeren over het verband tussen histamine en endometriose.

Wat is histamine?
Histamine is een verbinding die in alle weefsels van het lichaam aanwezig is. Het wordt ook gevonden in sommige levensmiddelen.
Histamine wordt losgelaten uit het lichaam in tijden van stress of allergie. Het is onderdeel van het beveiligingssysteem van het lichaam, ontworpen om te reageren op gevaar.

Het veroorzaakt een onmiddellijke ontstekingsreactie.
Histamine veroorzaakt verwijding van de bloedvaten en aanspannen van de spieren. Deze zwelling zet druk op de zenuwuiteinden en veroorzaakt pijn.

Histamine is een neurotransmitter. Het communiceert belangrijke berichten uit het lichaam naar de hersenen. Histamine dat de bloed-hersenbarrière passeert is van invloed op de waarneming van pijn.

Opsplitsing van histamine
Histamine is een onderdeel van de natuurlijke afweerreactie van het lichaam. Nadat het wordt vrijgegeven, wordt het ofwel opgeslagen ofwel afgebroken door bepaalde enzymen.

De histamine in het centrale zenuwstelsel wordt voornamelijk afgebroken door histamine N-methyltransferase (HMT). Histamine in het spijsverteringskanaal wordt voornamelijk afgebroken door diamineoxidase (DAO).

Als u een tekort hebt aan deze enzymen (vooral DAO), dan zult u waarschijnlijk problemen hebben met het afbreken van histamine.
DAO activiteit kan worden beïnvloed als u bepaalde genetische storingen hebt of als u een lekkende darm hebt. Dit gaat wel eens gepaard met endometriose.
DAO-activiteit vermindert wanneer anti-inflammatoire geneesmiddelen zoals ibuprofen of aspirine of bepaalde antidepressiva worden ingenomen. De omgeving en het emotionele welzijn spelen ook een rol.
Histamineniveaus nemen toe bij stress.

Effecten van overtollige histamine
Ze probeert duidelijk te maken dat naarmate ze dieper in gaat op de gevolgen van overtollige histamine, dat ze steeds meer verbanden gaat zien. Als endometriosehaarden histamine vrijgeven, dan zou het te begrijpen zijn dat we van nature meer histamine in ons lichaam zouden hebben.

Problemen ontstaan wanneer er teveel histamine in het lichaam aanwezig is, omdat dit vervelende effecten kan hebben zoals:
Bijnierinsufficiëntie
Overtollige histamine heeft een invloed op de bijnieren. De bijnieren spelen een belangrijke rol als mediator in de afgifte van histamine en ontstekingsreacties met de afgifte van cortisol (stresshormoon), dat een anti-inflammatoir middel is.

Hoe harder de bijnieren moeten werken, hoe vermoeider ze worden, en hoe minder cortisol ze produceren, waardoor histamine de weefsels verder ontsteken. Dit speelt in een vicieuze cirkel van ontsteking en vermoeidheid.

Oestrogenen
Histamine stimuleert de eierstokken om meer oestrogeen te maken, en oestrogeen stimuleert dan uw mestcellen om meer histamine te maken. Mestcellen zijn cellen die vanuit het beenmerg via het bloed naar verschillend weefsels van het lichaam gaan, ook organen, om daar ontstekingsreacties te veroorzaken die helpen beschermen tegen infecties. Oestrogeen down-reguleert ook het DAO enzym dat nodig is om histamine te verwijderen.

Dit resulteert in een vicieuze cirkel van oestrogeen → histamine → oestrogeen → histamine.

Deze relatie kan dan ook wijzen op een verband tussen histamine en endometriose, een oestrogeen dominante aandoening.

LET OP: Deimler schrijft over “Oestrogeen dominantie”, maar deze term staat flink onder discussie, vooral omdat deze in de medische wereld niet wordt gebruikt in verband met endometriose. “Oestrogeen dominantie” kan alleen voorkomen als er een teveel is aan oestrogenen in verhouding met progesteron. Dit komt voor bij vrouwen die niet ovuleren, aangezien de meeste vrouwen met endometriose wel ovuleren kan endometriose niet “oestrogeen dominant” zijn. Meer informatie hierover zie de op facebook gedeelde link van 25 april 2017 over ‘Oestrogeen Dominantie’.

Slaapstoornissen
Histamine speelt een rol bij de regulering van uw slaap. Te hoge niveaus kan slapeloosheid veroorzaken.

Angst en depressie
Teveel histamine kan angst veroorzaken en het kan ook een rol bij depressies spelen.

Hoofdpijn
Overtollige histamine kan leiden tot hoofdpijn en een verstopte neus. Dit kan erger worden in deze tijd van het jaar wanneer seizoensgebonden milieu-allergieën een rol gaan spelen.

Histamineniveaus en stress
Afgifte van histamine wordt beïnvloed door stress. Dit geldt ook voor fysieke of emotionele stress.
Meer stress = meer histamine. Histamine heeft een grote invloed op de reactiviteit van het immuunsysteem.

Al deze stress draagt bij aan meer werk voor de bijnieren, draagt bij aan ontsteking aan het lichaam, en leidt uiteindelijk tot een burn-out van het lichaam. Uitgeput.

Dit draagt bij aan de stresssituatie. Zoveel te doen, zo weinig energie om het te doen. Dit kan van invloed zijn op uw werk- en gezinsleven, nog meer toevoegend aan de stressmix.

Natuurlijke manieren om histamine te verminderen
Hoewel traditionele histamineblokkers en antihistamine medicatie beschikbaar zijn, na verloop van tijd put deze medicatie daadwerkelijk de DAO niveaus uit in het lichaam.

Deimler doet een aantal suggesties om op natuurlijke wijze histamine in het lichaam te verminderen:
#1. Vitamine C
Vitamine C kan helpen om histamine te blokkeren. Vitamine C zit in veel groenten en fruit, waaronder meloen, boerenkool, broccoli, bloemkool, watermeloen en ananas, of u kunt deze aanvullen.
#2. Bromelaïne
Spreken we over ananas, bromelaïne is een andere natuurlijke antihistamine keuze. Deze wordt gevonden in ananas, of u kunt deze ook aanvullen.
#3. Brandnetel
Brandnetel is een andere grote natuurlijke antihistamine en brandnetel heeft vele andere voordelen voor endometriose, met inbegrip van zijn zachte, stimulerende effect op het lymfestelsel, waardoor de uitscheiding van afvalstoffen verbetert via de nieren. U kunt brandnetelthee drinken of innemen in een meer potente tinctuurvorm.
#4. Stuifmeel
Stuifmeel, dat wordt gemaakt door honingbijen en is het voedsel van de jonge bijen, kan de activiteit van mestcellen remmen – een klasse van immuunsysteemcellen die histamine vrijgeven. Het stuifmeel is ook een grote bron van B-vitaminen, die helpt met energie, stemming en ondersteuning voor de lever.
#5. Quercetine
Quercetine komt van nature voor in een verscheidenheid aan plantaardig voedsel. Deze flavonoïde verbinding heeft antioxidant en anti-inflammatoire eigenschappen die histamine kunnen helpen stoppen. Quercetine wordt gevonden in uien en fruit met een donkerrode of blauwe verkleuring heeft de hoogste quercetine content. Denk aan bosbessen, pruimen, zwarte bessen, kersen en appels.

Voedingsmiddelen met een hoog histaminegehalte
Het is goed om bewust te zijn van welke voedingsmiddelen hogere histamineniveaus hebben. Als u deze de hele tijd zou eten, dan zou u uw lichaam kunnen belasten met extra histamine.
Hier zijn een aantal voedingsmiddelen die hogere niveaus van histamine hebben:
• Gefermenteerd voedsel (zuurkool, azijn, sojasaus, kefir, yoghurt, kombucha, augurken, etc.)
• Vleeswaren (spek, salami, pepperoni, lunchvlees, en hotdogs)
• De meeste citrusvruchten
• Gedroogd fruit (rozijnen, dadels, cranberry’s, etc.)
• Avocado
• Aubergine
• Spinazie
• Tomaten
• Bananen
• Aardbeien
• Chocolade
• Koeienmelk
• Noten
• Schelpdieren
• Zure room
• Oude kaas
• Alcohol
• Veel kunstmatige conserveringsmiddelen en kleurstoffen

Besteed aandacht na het eten van deze voedingsmiddelen om te zien of u een reactie krijgt. Zoals met alle dingen, is met mate de sleutel.

Een dergelijke reactie van histamine kan slijm zijn, zoals u zou krijgen van een verkoudheid of allergieën.
Histaminereacties kunnen ook zichtbaar zijn op uw huid in de vorm van huiduitslag of netelroos. Of het kan een pijnlijke reactie veroorzaken. Histamine gaat rond in de bloedstroom, dus heeft het de potentie om van invloed te zijn op veel organen en systemen in het lichaam.

Aan de positieve kant?
Deimler laat zien dat door het zoeken naar verbanden ze op een positieve manier haar bewustzijn vergroot. Ze geeft aan dat ze begrijpt dat voor anderen deze informatie overweldigend kan voelen, vooral vanwege de lange lijst van voedsel waar ze aandacht aan besteedt, maar bewustzijn is een belangrijke factor bij genezing.

Zoals met de meeste dingen, een groot stuk om histamine onder controle te houden, is om stress te verminderen in het lichaam: van het voedsel dat u eet tot wat u in en op uw lichaam plaatst, tot de omgeving waarin u uw tijd doorbrengt en hoe u bewust reageert op de emotionele stress in uw leven.

Wij vonden dit een erg nuttig artikel, met oog de allergieseizoenen. Deimler’s inzichten in endometriose en histamine kunnen helpen om uw eigen allergische reacties op voedsel dat u eet of op uw omgeving in het algemeen bij elkaar te puzzelen.

Brontekst:
Deimler, Aubree. “Endometriosis & Histamine” Peace With Endo. 31 Maart 2016. http://peacewithendo.com/2016/03/endometriosis-histamine.html